Pe 21 septembrie 2025, Sala Mare a Teatrului Metropolis a găzduit spectacolul „Apolodor”, adaptare după Cartea cu Apolodor de Gellu Naum, realizată de Teatrul Independent Victory of Art. Un spectacol care îmbină tradiția literară cu inventivitatea scenică, adresându-se atât copiilor, cât și adulților.
Pentru cei care poate nu-și mai amintesc, Apolodor este un pinguin din Labrador, personaj creat de Gellu Naum în 1959. Cântă la corul circului „din Târgul Moșilor”, dar, chinuit de dor, pornește într-o lungă călătorie prin lume pentru a-și regăsi frații. În spatele aparentei sale simplități, Apolodor devine o metaforă a căutării de sine și a dorului de apartenență, motiv pentru care povestea lui, asemenea „Micului Prinț”, rămâne actuală pentru toate vârstele.
Regizat de Anastasia Robu și Raluca Robu, spectacolul nu se rezumă la o simplă transpunere a textului clasic, ci îl transformă într-o experiență vizuală și sonoră complexă. Cele șapte actrițe – Anastasia Robu, Victoria Ionescu, Iarina Preda, Maria Georoiu, Andra Gearâp, Maria Croitoru și Daria Ciucan – aduc un plus de prospețime și energie, explorând cu naturalețe emoțiile și dilemele pinguinului călător.
Sub coordonarea Julietei Georoiu și a lui Radu Solcanu, spectacolul integrează dansul (coregrafia: Lilian Cărăuș) și muzica (canto: Robert Costin) într-o formă modernă, în care versurile lui Naum sunt completate de hituri românești și internaționale alese ingenios și plasate în momente-cheie. Aceste intercalări muzicale aduc umor, ritm și sincronizare scenică, transformând montarea într-un dialog viu cu publicul.
Dincolo de nota ludică și hazlie, spectacolul rămâne o metaforă a călătoriei inițiatice. Apolodor nu caută doar familia, ci și un sens, o apartenență – iar această temă rezonează profund și cu spectatorii maturi. Asemenea „Micului Prinț” al lui Saint-Exupéry, Apolodor devine o voce a inocenței care, prin drumul său, vorbește despre curaj, prietenie și regăsirea inimii. Publicul a fost cucerit de combinația dintre poezia rafinată a lui Naum și inserțiile muzicale surprinzătoare, dansurile sincronizate și gestica modernă a actrițelor. Această îmbinare a tradiției cu elementele pop-culturale actuale face ca spectacolul să fie accesibil, plin de viață și în același timp profund.
La final, mesajul călătoriei lui Apolodor se impune ca o lecție universală: drumul nu este niciodată doar despre destinație, ci despre ceea ce devenim pe parcurs. Și poate că în numele său se ascunde chiar esența poveștii: între Apollo, zeul luminii și al artelor, și dor, acel cuvânt inimitabil care definește sufletul românesc, se naște căutarea neîntreruptă a fiecăruia dintre noi. După cum scria Naum în carte: „Și Apolodor, pinguinul călător, simțea dorul în fiecare pas și știa că drumul îl învață să fie mai mult decât un simplu pinguin.”
Notă: Teatrul Metropolis respiră de ani buni în spiritul jucăuș și organic al lui Hundertwasser, transformând arta în arhitectură vie.